Diagnos!

Jag fick ett samtal från blodcentralen förra veckan angående mitt blod, hade givit veckan innan. De uppmanade mig att kontakta vårdcentralen för att kolla min "gulaktiga plasma" - har dock läst att den ska vara gulaktig, min var väl alldeles gul då?
 
Efter en hel dags ringande fram och tillbaka mellan blod- och vårdcentral (eftersom de inte ville säga mer än så fattade varken jag eller vårdcentralen vad man skulle kontrollera) fick jag en tid för en blodstatus. Några dagar efter den pratade jag med en doktor som berättade lite om hur mitt blod var. Han misstänkte att jag had någon slags ofarlig/godartad sjukdom som gör att jag får högre halter av bilirubin än "normalt" men han ville ta mer blod för man hade inte tagit tillräcklig första gången. Så jag lämnade ett prov till för att sedan vänta på att få ett samtal idag, torsdag halv fem.
 
De visar sig att jag har Gilberts syndrom!
Helt ofarligt och rätt vanligt hos nordbor.
 
Skrattade när jag lagt på luren (och fått försäkrat att jag är helt frisk och inte behöver göra fler prover) för jag tänkte på Gilbert i Creep School, och att jag har ett syndrom.
 
Lite så här:
 
Finns att läsa om på wikipedia
 
 
Hahaha... Har ett syndrom
Allmänt | |
Upp