Sagan om verkligheten

När Erika och jag var och handlade på Willys i torsdags pratade vi i kön till kassan om hur jobbigt det skulle bli att cykla hem i snö-yran (inte för mig dock, skulle till pappa ca 10 meter därifrån). Plötsligt bytte jag attityd med att säga:
"Fast tänk på att Frodo och Sam tog sig igenom Mordor (egentligen hela MiddleEarth) helt själva."
Och Erika bara
"Ja... Oj, Gud! Och här står jag och gnäller för att jag ska cykla 5 k. Men gud, jag är en hemsk människa!"
 
Jag försäkrade henne om att hon inte var en hemsk människa, för det är hon verkligen inte. Men det jag tycker är kul är att jag stötte på en liknande paralell ikväll.
 
Läste en bra artikel om kvinnohat - snarare kvinnoförakt där det stod följande:
 
"Ett brinnande hat känner man mot de som man egentligen har lite respekt för; hatet grundar sig i en känsla av att någon annan har makt som du inte kan komma åt. Frodo hatar Sauron – och inte fan går han omkring och säger ”Nä, alltså, jag HATAR inte Sauron, jag gillar honom ju, han har ett schysst glödande öga, lite gosigt sådär”. Nej, han hatar, och han är rädd."
 
Älskar att jag inte är den enda som drar Sagan om Ringen-paraleller, även om den här är snäppet bättre och tar upp ett viktigare problem än att vara van vid bekvämligheter (som i sig är ett jävla problem i för sig, när man tänker steget längre, eftersom vi dödar planeten och alla dess individer sakta men säkert för att vi ska ha det så himla skönt. Ja, ni fattar ju själva att båda paraleller grundar sig i viktiga frågor?)
 
Ville bara säga att Sagan om ringen är bra.
 
Allmänt | |
Upp